Gewoontes veranderen is niet eenvoudig. Roken is niet goed voor het lichaam en de eerste stap moet echter natuurlijk zijn, het definitief stoppen met roken. Nicotine heeft niet enkel gevolgen voor de roker zelf, maar ook voor iedereen die zich rondom de roker (meeroken) bevindt. Het grootste deel van de nicotine wordt afgebroken door de lever en wordt vervolgens uit het lichaam verwijderd door de nieren, via de urine. Nicotine is in staat om vitamines af te breken, dus vitaminetekorten aanvullen is pure noodzaak. De voeding die je kan helpen om het lichaam te zuiveren en om de nicotine uit je systeem te krijgen.

  • Vers geperst sap van sinaasappel, grapefruit en citroen
  • Broccoli
  • Gember
  • Wortelsap
  • Frambozen
  • Paprika‚Äôs

Als je rookt kun je wat extra ondersteuning gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van vitamine C. Dit is nodig omdat stoffen die bij het roken vrijkomen vitamine C in het lichaam afbreken. Roken beperkt de opname van vitamine D, de belangrijkste voedingsstof voor een gezonde huid. Omega-3 vetzuren bieden ondersteuning op diverse aspecten. Zo zijn ze belangrijk voor gezonde cellen, soepele gewrichten, het ondersteunen van je afweersysteem en zijn ze goed voor je hart en bloedvaten. Omega-3 vetzuren zijn onder meer te vinden in wilde zalm, lijnzaad en sojabonen. Ten slotte is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Wat is veranderingsbereidheid? Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen? Is gedrag ook af te leren? Waarom heb je discipline nodig? Genezen op eigen kracht, kan dat? Wat is nu eigenlijk wilskracht?