Bekijk hier onze ‘voeten-mindset’-pagina voetgezondheid en voetverzorging. Zonder hun voeten zijn veel sporters nergens. Zo’n 9,5 miljoen mensen in Nederland sporten minimaal één keer per week. Wanneer je in training bent naar een grote prestatie, vergeet dan je voeten niet, zodat je tijdens en na het gebruik zo min mogelijk problemen en ongemakken ervaart. Bij vrijwel alle takken van sport komt iedere verplaatsing voort vanuit de voeten door een samenspel van botten, spieren en zenuwen. Dus zijn je voeten één van je belangrijkste gereedschappen die je volop nodig hebt. Ongeacht het niveau waarop sporters actief zijn. voetklachten kunnen prestaties flink in de weg staan. Om blessures te voorkomen is het van belang dat je voeten in goede conditie zijn en dat je de juiste sportschoenen draagt. Elke sport vraagt om een sportschoen die voldoet aan specifieke eisen. De aanzet van iedere beweging begint veelal vanuit de voeten door het zoeken naar de juiste lichaamsbalans. Door hun anatomische bouw kunnen voeten zich tijdens het sporten aan veel situaties aanpassen. Door pijn in je voeten kun je onnatuurlijk gaan lopen, daardoor een verkeerde belasting van de voet, waardoor de kans op blessures verder toeneemt. Je voeten insmeren met magnesiumolie? Verzorg de voeten en nagels goed. Verwijder overtollig eelt, likdoorns en behandel ontstane kloven. Was de voeten dagelijks en droog deze goed (ook tussen de tenen) en knip de nagels recht af. Draag tijdens het douchen badslippers. Je voeten insmeren met desinfecterende handgel? Zorg er ook voor dat je tussentijds een prestatie, je schoenen en sokken even uit trekt en je voeten te laten drogen aan de lucht. Vochtige huid is gevoeliger voor blaren. Smeer je voeten dagelijks in met een zachte voetencrème. Loop vooral op blote voeten waar je kunt. Wees je bewust van de beweging door je hele voet vanaf het moment dat je je gewicht op je hiel plaatst tot de afzet vanaf de tenen en geniet ervan! De voeten zijn de “gangmakers” bij het sporten en actief bewegen. Dus wie wil winnen moet onderaan beginnen. Hoe goed zorg jij voor je voeten? Kijk hier hoe je je eigen voeten kunt masseren.