We maken het bijna allemaal wel een keer mee in ons leven: door je rug gaan. Het gebeurt meestal bij een plotselinge beweging of een langdurige houding. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk? Waarom gebeurt het en wat kun je er tegen doen? Je maakt een verkeerde move of je tilt net te zwaar (en onoplettend), je pakt iets net ff onhandig op, en BOEM, je rug zit helemaal vast, op slot en bewegen is dan erg pijnlijk! Of het nu thuis gebeurt, zo kan het ook tijdens sporten gebeuren. Maar ook bijvoorbeeld door lang zitten op bijvoorbeeld, een keukenstoel of een stoel die niet juist is afgesteld op je bureau kan je lichaam verkrampt raken. Wanneer je daarna ineens opstaat en snel wilt bewegen kun je ook door je rug gaan.

De veel gehoorde symptomen zijn:

  • Een heftige pijnscheut in je onderrug.
  • Verkrampte rugspieren.
  • Stijfheid in je lage rug.
  • Een bewegingsbeperking van je onderrug.
  • Uitstralende pijn naar je billen of bovenbenen.

Hoe kun je door je rug gaan voorkomen:

  • Let op je houding tijdens het tillen. Probeer eens door de knieën te zakken en vanuit de benen te tillen of met één knie op de grond te steunen.
  • Kijk tijdens het sporten eens samen met je partner of trainer goed naar de uitvoering van je oefeningen. Ga eventueel samen met je trainer op zoek naar vervangende oefeningen om de rug te ontlasten.
  • Wissel af en toe tijdens het werken van houding. Sta regelmatig even op, loop een rondje en strek de benen.
  • Hetzelfde geldt voor lang staan en slenteren tijdens het wandelen. Probeer een rechte houding aan te nemen en strek af en toe even helemaal op om de spieren los te maken.

Wat kun je zelf doen op het moment dat je door je rug gaat:

  • Het is belangrijk om zo goed mogelijk te blijven bewegen. Wanneer je een afwijkende houding aanneemt gaan ook andere delen van het lichaam verkrampen om de rug te ontlasten.
  • Vaak is een warme douche erg prettig om de spierspanning te verlagen. Dit is vaak wel van korte duur.
  • Om de pijn kort wat te verlichten kun je ook een lichte pijnstiller innemen zoals bijvoorbeeld paracetamol. Doe dit alleen als je geen allergie heeft voor de bestanddelen of van de arts een reden hebt gekregen om dit niet in te nemen.
  • Doe oefeningen waarbij je de rug soepel maakt en niet te veel hoeft aan te spannen om de spierspanning wat te verlichten.

De symptomen treden op na een overbelasting van je rug. Je bent een grens over gegaan. Je lichaam beschermt zichzelf voor schade en reageert daarop. Wil je herstellen van deze pijn in de lage rug en in de toekomst niet opnieuw door je rug gaan? De oplossing is vaak heel simpel. Je lost het probleem op met goede en gerichte oefeningen! Is sporten slecht bij lage rugpijn? Wat kan ik doen tegen rugpijn? Ik ben op mijn stuitje gevallen. En nu? Nadelen van veel zitten? Wat is spit?