Botontkalking noemen we met een mooie benaming ook wel Osteoporose. De letterlijke vertaling hiervoor is voor poreus bot, een ziekte waarbij de dichtheid en kwaliteit van het bot verminderd is. Het is een tekort aan kalk in het bot, waarin de botafbraak sneller gaat dan de botaanmaak. De botmassa verlaagt, wat de botten poreus maakt. Onze botten bestaan uit kalk (calcium), fosfor, merg en andere stoffen. Botontkalking treft mensen van verschillende leeftijden en achtergronden. Naarmate we ouder worden degenereert het lichaam. Feitelijk vanaf het moment dat we niet meer groeien (dus de groei van de lange botten) zet het verval in. Zo krijgen we vroeg of laat allemaal last van bepaalde lichamelijke klachten. Veel van deze klachten zijn niet altijd te voorkomen en veel is ook genetisch bepaald. Door de juiste stappen te nemen kun je de klachten van botontkalking verminderen. Één van de effecten van ouderdom die met de juiste stappen kan worden tegengegaan is het ontstaan van botontkalking in het lichaam. Je hebt calcium nodig als bouwstof voor je botten. Eet ruim voldoende goede opneembare calciumrijke voeding: groente, amandelen, tempeh, vijgen, tahin, sesamzaad, hazelnoten, pistachenoten, sinaasappels, haring, olijven. Zuivelproducten zoals kaas, melk en yoghurt bevatten veel calcium. Om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium binnen te krijgen kun je bijvoorbeeld per dag 40 gram kaas (2 plakken) en 550 gram (2-3 porties) melk(producten) nemen. Groene groenten, noten en peulvruchten bevatten ook calcium. Door zonlicht maakt je huid vitamine D aan. Vitamine D zorgt dat je lichaam calcium opneemt. Je krijgt ook veel vitamine D binnen door het eten van vette vis, halvarine, margarine en vloeibaar bak- en braadvet. Vitamine D-pillen zijn nodig voor bijvoorbeeld vrouwen boven de 50, mannen boven de 70 en mensen met een getinte huid. Beweging en belasting van de botten zorgt voor sterke botten. Elke week minimaal 2,5 uur bewegen is al genoeg. Meer mag natuurlijk ook! Denk maar eens aan één kopje koffie. Die veroorzaakt een verlies van 5 mg calcium. Je hoeft niet te stoppen met koffie drinken, maar doe het met mate, zoals ook met alcohol. Doe minstens 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten (voor ouderen inclusief balansoefeningen). Voorkom veel stilzitten. Wat is een natuurlijke ontstekingsremmer? Wat brengt gezond eten niet? Waarom is langdurig zitten ongezond en onproductief? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Wat is functioneel eten? Is er een relatie tussen fysieke en mentale gezondheid? Heeft sporten in de buitenlucht voordelen?