Velen denken dat je alleen in een sportschool je gezondheidsdoelen of trainingsdoelen kunt bereiken. Dat is niet zo! Dus wil je in beweging komen, omdat je wilt werken aan een gezond lichaam? Dan kan dat prima thuis of lekker in de buitenlucht zonder allerlei fitnessapparaten.

Tegenwoordig werken we ook vaker thuis, waardoor je minder beweging hebt. Thuis fit blijven kan en alle vormen van bewegen tellen mee, dus ook schrobben en de oprit vegen. Is het huishouden doen ook sport? Denk simpel en maak het simpel voor jezelf en beweeg meer in je dagelijks leven en breng jezelf in beweging:

  • Pak de fiets in plaats van de auto.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Gebruik de trap als workout, neem voor de verandering twee treden tegelijk of probeer sneller de trap op te gaan als gebruikelijk. Verzin leuke varianten.
  • Zet gezellig muziek op en ga dansen tijdens het koken, alleen of samen.
  • Maak van schoonmaken een workout.
  • Ga wandelen in plaats van televisie kijken, alleen of samen.
  • Besluit je toch televisie te kijken, doe dan lunges als je naar de koelkast gaat. Of loop op je tenen of doe de low heel walk.
  • Ga voortaan je tanden poetsen op één been voor de verandering en train hiermee je balans en buikspieren. Je kunt ook gaan douchen op één been.
  • Je kunt er ook voor kiezen als variatie om op je tenen te gaan staan tijdens het tanden poetsen of douchen om jezelf uit te dagen
  • Voorkom veel zitten, dan heb je al een behoolijke strijd mee gewonnen. We leven in een zittende maatschappij. Lees hier waarom veel zitten killing is voor je lichaam en houding.
  • Neem je voeding onder de loep, er is genoeg lekkers waar je je fitter en vitaler door gaat voelen. Lees hier hoe je je weerstand en vitaliteit kunt verbeteren.

Zo zie je maar, binnenshuis zijn er genoeg mogelijkheden om je lichaam in beweging te houden. Niet bij alle oefeningen zullen je ademhaling en je hartslag omhoog gaan. Maak een sport van het vermijden van zitten. Hoeveel tijd zitten we? Kijk of je je leefstijl naar een ander niveau kan brengen en probeer dit uit te breiden. Niets werkt zo demotiverend als trainen zonder trainingsdoel, dus prikkel jezelf met een realistisch doel. 

Laat je inspireren hoe je je enkels sterker kunt maken in en om het huis of in het park, kijk ook eens hoe je een eiwitshake kunt maken als variatie en ook zeker hoe je je eigen voeten kunt masseren voor meer freedom of movement en vitaliteit. Wat doet sporten met je?