Vechten, verstijven of vluchten is een natuurlijke reactie bij ieder persoon in een paniek of stresssituatie. Op het moment dat je jezelf aan het verdedigen bent tegen een gewelddadige aanvaller op straat, bedenk je dat dat je niet in een boksring aan het vechten bent waarin je je aan bepaalde regels moet houden. Neem deze inzichten met je mee (klik op de links om te kijken):

Gebruik alles wat je maar kunt om jezelf in veiligheid te brengen. Het is geen sport, geen competitie, er zijn geen verboden technieken en alles is toegestaan. Richt je op de meest nuttige, vitale, kwetsbare en effectieve raakpunten van de agressor. Maak gebruik van effectieve uitschakel technieken zoals slag, klem of trap techniek in een man tot man gevechtssituatie. Raak de ogen, de slaap, de neus, de keel, de nieren, de ribben, de lever, onder je borst (solar plexus), knie, kruis, achter het oor, nek, kin, schenen en voeten van de agressor om deze zo snel mogelijk uit te schakelen. Wat zijn effectieve raakpunten voor zelfverdediging? Wat is een Oblique Kick? Wat is een Bronco Kick? Wat zijn Stomping Kicks? Wat is een Superman Punch? Wat is een groin kick? Wat is een sliding tackle? Wat is een hammer fist strike? Wat is een nekklem? Wat wordt bedoeld met zelfbehoud? Wat is een nekklem? Wat is een gelegenheidswapen? Wat is milling?