In de sport wordt vaak gepraat over een ijzertekort. Dit staat beter bekend als bloedarmoede. Wanneer de trainingsfrequentie en het -volume hoog zijn, kan je je enorm vermoeid gaan voelen. Bij een ijzertekort word je zo slap als een dweil. IJzer speelt een belangrijke rol bij het transport van zuurstof (via het bloed) naar de spieren. IJzer is een essentieel mineraal dat we via de voeding binnen krijgen. IJzer komt vooral veel voor in groene groenten, volkoren producten, peulvruchten en vlees en vleeswaren. Het dagelijks verlies aan ijzer is relatief gering. De aanbevelingen voor de inname van ijzer wordt voornamelijk bepaald door de biologische beschikbaarheid. Niet al het ijzer uit de voeding wordt opgenomen. De individuele behoefte kan sterk variëren. Duuratleten (zoals hardlopen, roeien, fietsen en triatlons) verliezen meer essentiële stoffen wanneer ze veel zweten en daarnaast kan hevige inspanning de opname van voedingsstoffen in de weg staan. ‘IJzergebrek’ (anemie) is een veelvoorkomend probleem in de sportwereld. Zeer belangrijk als je regelmatig sport, zodat je spieren genoeg zuurstof hebben om inspanningen te leveren. De tijd dat atleten een glas Pleegzuster Bloedwijn dronken om het ijzergehalte in hun bloed op peil te houden, is een ding van het verleden. Alleen in het geval van aangetoonde bloedarmoede is het verstandig de ijzeropname uit reguliere voeding aan te vullen met supplementen. Er zit geen bovengrens op het suppleren van ijzer, wel raad de gezondheidsraad aan om niet meer dan de referentie-inname in te nemen per dag. Een hogere dosis ijzer is niet per definitie beter en heeft niet meer nut. Een teveel aan ijzer dat niet kan worden opgenomen, kan leiden tot een darmflora die uit balans raakt en een toename van schimmelinfecties. Als duursporter is het van enorm belang om je lichaam goed te voeden, je vraagt meer van je lichaam en daarom is het des te belangrijker dat je ook meer teruggeeft, in de vorm van gezonde voeding en voldoende rust. Het aanvullen van ijzer bovenop een normaal, gebalanceerd dieet wanneer er geen sprake is van aangetoond bloedarmoede, is niet nodig. Het innemen van extra ijzer wanneer het lichaam hier geen behoefte aan heeft, verbetert de prestatie niet en leidt enkel tot negatieve bijverschijnselen.