Voedingssupplementen bevatten vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes. Ze zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Voor de vitamines A, D, E, B3, B6 en foliumzuur (B11) is een maximum per dag vastgesteld. Men denkt vaak ‘baat het niet dan schaadt het niet’ en ‘een overschot aan vitamines plas je gewoon weer uit’ of ‘een beetje extra kan toch geen kwaad’. Deze uitspraken horen we geregeld in de praktijk. Of het nu gaat om (top)sporters of de gewone consument. Hierdoor ziet men totaal geen gevaar in het gebruik van supplementen. Neem je een grotere dosis, dan kan vergiftiging optreden. Het nadeel van supplementen is namelijk dat de kunstmatig gefabriceerde, dus synthetische vitamines, chemisch gezien op originele vitamine lijken, maar zich in het lichaam heel anders gedragen. Extra slikken is niet altijd ongevaarlijk. Wanneer er op de verpakking staat dat het supplement op basis van natuurlijke oorsprong tot stand is gekomen betekent dit ook niet per definitie dat het betreffende supplement niet schadelijk is voor je lijf. Het kan nog steeds zorgen voor overdosering en gerelateerde klachten, ook wanneer je teveel aan vitaminen van natuurlijke oorsprong binnen krijgt. Het bekendste voorbeeld is vitamine B6-vergiftiging wat zelfs onherstelbare schade aan je zenuwstelsel kan veroorzaken. Maar neem niet zomaar een voedingssupplement zonder dit te melden aan je behandelend arts of andere gezondheidshulpverlener. Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel vitamines of mineralen binnen krijgt via je normale voeding. Dit is vrijwel niet mogelijk. Overschotten zien we alleen bij het gebruik van supplementen die (veel) te hoog gedoseerd zijn. Pas op met kruidenpreparaten, die kunnen soms schadelijk of (in combinatie met medicijngebruik) onveilig zijn. Vraag het bij twijfel altijd aan je arts of apotheker. Sommige supplementen bevatten stoffen die op de dopinglijst voorkomen. Ongewenst positief testen wil niemand. Via de Supplementenwijzer app kan je de ingrediënten van jouw supplement testen op werkzaamheid en achterhalen of het een dopinggeduide stof is. Onze voeding blijft de beste leverancier van alle vitaminen. Het goedkoopste en makkelijkste advies is gevarieerd eten. Zorg goed voor jezelf en neem niet zomaar iets in. Wanneer kun je het beste supplementen innemen?