Het internet staat vol met allerlei verschillende supplementen, hierdoor ziet men door de bomen het bos niet meer. Een gezonde basisvoeding is voor iedereen van belang: of je nu veel of weinig sport. Extra vitamines of sportsupplementen kunnen voor bepaalde sporters van toegevoegde waarde zijn. Voedingssupplementen bevatten vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes. Ze zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Wees bewust en overschrijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet. Het is in de meeste gevallen dan ook niet nodig om voedingssupplementen te nemen en pas op met hoog gedoseerde supplementen. Het bekendste voorbeeld is vitamine B6-vergiftiging wat zelfs onherstelbare schade aan je zenuwstelsel kan veroorzaken. Er zijn ook allerlei supplmenten verkrijgbaar waar vitamines inzitten waar niemand een tekort aan heeft. De meeste sporters zijn niet gebaat bij extra voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen of sportsupplementen. Ook speciale sportvoedingsproducten zoals eiwit-shakes zijn meestal niet nodig. De meeste sporters hebben er meer baat bij om hun voedingspatroon te verbeteren. Men denkt vaak ‘baat het niet dan schaadt het niet’ en ‘een overschot aan vitamines plas je gewoon weer uit’ of ‘een beetje extra kan toch geen kwaad’. Deze uitspraken horen we geregeld in de praktijk. Of het nu gaat om (top)sporters of de gewone consument. Hierdoor ziet men totaal geen gevaar in het gebruik van supplementen. Neem je een grotere dosis, dan kan vergiftiging optreden. Extra slikken is niet altijd ongevaarlijk. Wanneer er op de verpakking staat dat het supplement op basis van natuurlijke oorsprong tot stand is gekomen betekent dit ook niet per definitie dat het betreffende supplement niet schadelijk is voor je lijf. Het kan nog steeds zorgen voor overdosering en gerelateerde klachten, ook wanneer je teveel aan vitaminen van natuurlijke oorsprong binnen krijgt. Maar neem niet zomaar een voedingssupplement zonder dit te melden aan je behandelend arts of andere gezondheidshulpverlener. Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel vitamines of mineralen binnen krijgt via je normale voeding. Dit is vrijwel niet mogelijk. Overschotten zien we alleen bij het gebruik van supplementen die (veel) te hoog gedoseerd zijn. Het nadeel van supplementen is namelijk dat de kunstmatig gefabriceerde, dus synthetische vitamines, chemisch gezien op originele vitamine lijken, maar zich in het lichaam heel anders gedragen. Onze voeding blijft de beste leverancier van alle vitaminen. Het goedkoopste en makkelijkste advies is gevarieerd eten. Zorg goed voor jezelf en neem niet zomaar iets in. Wanneer kun je het beste supplementen innemen?