Yoga is booming en überhip. Alleen al in Nederland lopen er meer dan 600.000 Yogi’s rond en dat aantal stijgt nog steeds stevig. Tijdens de jaren zestig werd Yoga geassocieerd met langharigere idealistische hippies, esoterische filosofieën, ernstige wierookgeuren, geitenwollen sokken in sandalen en linzenschotels, die zochten naar een alternatieve manier van leven en die het antwoord in het Oosten zocht. Op zich een wonderlijke ontwikkeling: Yoga was nooit een product voor de massa en toch zijn er tegenwoordig honderdduizenden mensen geïnteresseerd in Yoga en meditatie. Yoga is het meest succesvolle commerciële product van de 21e eeuw. Volgens de internationale Yoga federatie zijn er ruim 300 miljoen Yogi’s wereldwijd. 82% van de Yogi’s is vrouw en slechts 18% man. Yoga is gebaseerd op de Hindoeïstische leer van eenheid van lichaam en geest. De acht stappen van Patanjali (een oud-Indiase geleerde) inclusief de morele voorschriften. Je denkt dan niet meteen aan ‘Big business’. Ook Yogi’s, Yogaretraites en Yogastudio’s schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Yogi’s zijn het buurthuis ontgroeid. Yoga is ook vanzelfsprekend bij een grote groep Celebs wereldwijd, wat het Yoga ook een onwijs populair en trendy fashionproduct maakt. Gezond leven is überhip en zo past Yoga in dat trendy plaatje. Voor veel Yogi’s is Yoga onlosmakelijk verbonden met een bepaalde levensstijl, waarbij zuiverheid, geweldloosheid etc. een belangrijke plaats innemen en zelfs een vorm van religie. Yogi’s zijn gepassioneerd over hun Yoga. Ze enthousiasmeren hun vrienden, ze delen alles over Yoga op sociale media en bloggen er graag op los. Daar komt nog bij dat ze doorgaans vegetariër of veganist zijn of ze doen fanatiek aan intermittent vasten. Je wordt bedolven met raw food recepten, hypergezonde ontbijt selfies, Yogaposes en grassap. Grote en bekende bedrijven marketen Yogaproducten en voeren het aan het grote publiek. Dit alles draagt bij aan de groeiende populariteit van Yoga. Voordat je het weet ga je al snel aan de Superfoods als Maca poeder, allerlei soorten en maten van zaden, Goji bessen, Green juices, havermelk, een hippe Detox in een Yogaretraite, ga je doen aan verschillende manieren van vasten, koop je dure Yogabroeken, matjes van allerlei materialen, Yogatassen, antislip-sokken en accessoires. De afgelopen jaren zijn we in onze samenleving ontzettend geïnteresseerd geraakt in Superfoods en Mindfulness (een term die je tegenwoordig overal hoort). Yoga past helemaal in die trend. Men is op zoek naar rust en zingeving in de drukte van de dag. YouTube staat bol van de instructiefilmpjes. Yoga is superhot op social media. De manier waarop Yoga tegenwoordig wordt beoefend is anders dan eeuwen geleden. Yoga wordt gereduceerd en toegangkelijk gemaakt tot gymnastiek- en ademhalingsoefeningen, en ook nog eens gecommercialiseerd als product. Terwijl Yoga daar helemaal niet om draait. Op Instagram kan je miljoenen foto’s vinden van indrukwekkende Yogi’s die in prachtige poses staan. Ondanks dat dit niet is waar Yoga over gaat, motiveren deze foto’s steeds een nieuwe groep mensen om ook Yoga uit te proberen. Dit trekt nieuwe geïnteresseerden aan, met meer Yogi’s, Yogastudio’s en Yoga Retreats tot gevolg. Hoewel sommigen nog steeds de acht stappen van Patanjali (een oud-Indiase geleerde) inclusief de morele voorschriften volgen, concentreert het gros zich op het populaire Yoga met alleen houdingen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Yoga is helemaal mainstream en zéér goede handel geworden in het Westen, maar aandacht voor de authentieke betekenis ervan ontbreekt, zonder meer. Wat betekent zingeving? Zijn groene smoothies echt gezond? Wat brengt gezond eten niet? Genezen op eigen kracht, kan dat? Waarom is zelfbeheersing belangrijk? Is er verschil tussen mindfulness en thoughtfulness? Is er verschil tussen mindfulness en meditatie?