Wat moet ik weten over de elektrische fiets?
Je gewone fiets inruilen voor een elektrisch exemplaar? Elektrische fietsen, oftewel e-bikes, zijn tegenwoordig zeer populair en niet alleen bij ouderen of mensen met een fysieke beperking. Geholpen worden tijdens het elektrische fietsen door trapondersteuning? Elektrisch fietsen is iets minder intensief (lees: matig intensieve activiteit) dan fietsen zonder ondersteuning aan een gemiddeld tempo. Je kunt het eigenlijk ook geen fietsen meer noemen zoals je op een normale fiets doet. Je hoort om je heen van de old school analoge sporters dat elektrisch fietsen vals spelen is, dat het voor de echte slapjanussen is en voor de nepsporters.
Tsja, vul zelf maar in. Wel of niet voor de nepsporters, het aantal gebruikers en de populariteit groeit, maar ook het aantal nieuwe verkeersslachtoffers groeit mee met forse schades als gevolg. En dan te weten dat Nederland zo plat is als een dubbeltje. Meer fietsdrukte en deze drukte heeft gevolgen en er wordt meer dan ooit gebotst en gevallen. Maar het is ook logisch dat snellere fietsers, die minder snel kunnen stoppen, meer bij ongevallen betrokken raken. Het aantal fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen is het afgelopen jaar fors gestegen en dat is natuurlijk op geen enkele manier raar.
De fietsveiligheid is door het stijgend aandeel van de elektrische fiets flink omlaag gegaan als je kijkt naar de cijfers van de ANWB. Je hoort ook om je heen dat het wordt toegejuigd dat de jeugd elektrisch gaat fietsen. Wij juigen dit zelf helemaal niet toe, want één van de grote problemen van deze tijd zijn te weinig bewegen en een ongezonde levensstijl met meer aandoeningen. Dan hebben wij als vraag, hoe je nu kunt roepen dat iets als elektrisch fietsen geweldig is, terwijl de vitaliteit van de mens in de breedt achteruit gaat.
Laten we eerlijk zijn… je stapt met je geweldige giga sportoutfit op een elektrische fiets??? Buiten hoe dit eruit ziet… je gaat toch ook niet met deze sportieve outfit op de scooter zitten en doe of je heel hard loopt te sporten. Je gaat toch ook niet op een roltrap doen alsof je keihard aan het hardlopen bent met je hardloop-outfit, met je handdoekje en je drinkflesje. Kennelijk is rijkelijk voor aap lopen en doen alsof je heel hard aan het sporten bent, terwijl je dit totaal niet aan het doen bent, vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld. Ook geen wonder dat we in een tijd leven met het record aan sportscholen en met mensen die teveel overgewicht hebben. Dat kun je dan toch niet meer raar vinden…
Tsja… hypes en modeproducten… Helaas kunnen wij uit eigen praktijkervaring melden dat wij tijdens een skeelerrit een botsing hebben gehad met een mevrouw die haar elektrische fiets niet onder controle had tijdens het naderen van een gelijkwaardige kruising. Mijn leerling en ik kwamen op het kruispunt af bij Strand Nesselande te Rotterdam en wij belden preventief van te voren. Deze mevrouw had 100,00% zeker moeten stoppen en wij kwamen van rechts. Veiligheid is tijdens onze trainingen in welke sport dan ook van zeer groot belang. De mevrouw kwam ten val na ons te hebben geraakt. Deze mevrouw stond volstrekt in haar ongelijk, maar begon gelijk te schelden, te tieren en te schreeuwen, dat onze schuld was. Ze had haar fiets niet onder controle, haar emoties niet onder controle en had meteen invloed op haar fatsoensnormen. Ze was op geen enkele manier voorzien van beschermingsmiddelen en was gezien haar rijstijl wel noodzakelijk. Een voorbeeld van een schrijnende situatie die vaker voorkomt als we de statistieken zo bekijken.
Wellicht eens goed om een elektrisch fietsrijbewijs met een bijbehorende cursus valtechnieken (lees: fearless falling) te overwegen. Wellicht ook de moeite waard om een cursus verkeersinzicht, verkeersveiligheid, zelfbeheersing & fatsoensnormen hierbij te integreren. De noodzaak voor een betere en veilige fietsinfrastructuur wordt steeds groter. Maar nog maar niet te spreken over de solo-ongevallen met elektrische fietsers. Dat zijn dus elektrische fietsers die zwaar ten val komen zonder aanrijding. Maar ook een andere keerzijde van dit populaire product komen er ook steeds meer problemen omtrent de fietsaccu’s, tegenvallende prestaties en kortere levensduur.
De consumenten schrikken nog steeds van de hoge kostprijs van zo’n accu. Nog maar niet te spreken wat dit voor een lelijke impact en naheffing gaat hebben op onze natuur. Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Je elektrische fiets is weliswaar milieuvriendelijker dan een auto, maar een normale fiets is altijd nog beter.
Zoals bekend raken elektrische fietsers vaker ernstig gewond. Als elektrische snelheidsduivel ben je niet alleen een gevaar op de weg, maar ook voor jezelf. Elektrische fietsers raken namelijk twee keer zo vaak ernstig gewond als de gewone fietser. De gewone fiets zorgt voor nul milieuvervuiling (als je de fabricage buiten beschouwing laat).
De elektrische fiets… bedenk goed waar je de elektrische fiets voor wilt gaan gebruiken. Wat eerst een oplossing leek, wordt steeds meer een naar en chronisch maatschappelijk probleem.
En nog maar niet te spreken over de chronische ellende die fatbikes met zich meenemen. Vaak zijn fatbikes opgevoerd, dragen de (jonge) gebruikers geen helm waardoor hun eigen gezondheid bij een ongeluk gevaar loopt en zijn bestuurders onverzekerd. Ze dragen ook bij aan drukte en snelheidsverschillen op de fietspaden die weer resulteren in een toenemend gevoel van onveiligheid. Hoe kan het dat de Gemeente Amsterdam het wel lukt om iedereen 30 km per uur te laten rijden op de weg, maar je met 45 km per uur wel over het fietspad kan? Hoeveel meer ongelukken moeten er nog zijn voordat er echt actie wordt ondernomen? Dit is weer een klassiek voorbeeld van de chronische falende aanpak van de politiek.
Nog maar niet te spreken over de kinderen van nu modder en moddervet worden en in een rap tempo suikerziekte type 2 ontwikkelen en chronisch gebrek aan basisconditie. Zij brengen vooral tijd door achter de spelcomputer en achter hun smartphone, want boeken lezen bestaat niet meer. Fietsen kunnen zij niet meer aan omdat ze na 100 meter uitgeput zijn.
De conclusie is vrij simpel. De keerzijde van de elektrische fiets is de gezondheid, wat we overigens allemaal met ons gezonde boeren verstand gewoon weten. Even wat tegenwind en vervolgens zit je op een fiets met trapondersteuning en je conditie holt achteruit en de kracht in je beenspieren hebben het nakijken. Dat is wat het met je doet en aan jouw wat jij ermee doet.
Wat is generatie slapjanus? Is elektrisch fietsen ook sporten? Is een e-bike slecht voor mijn conditie? Hoe komt het dat jongeren minder bewegen? Wat zijn de grootste problemen van deze tijd? Is goed genoeg, goed genoeg? Wat betekent pijn is fijn en bloed moet? Is Nederland klaar voor oorlog?