Fucked things up, geprutst, mislukt, gefaald of geblunderd? Omgaan met falen is een dingetje die we allemaal wel lastig vinden. Falen is een taak niet tot een succesvolle afronding brengen, of een doel dat je jezef stelde of die aan je was toegewezen, niet halen. We stellen dus onszelf en mogelijk anderen teleur. Falen kan leiden tot gevoelens als vervreemding, verdriet, woede, zelfveroordeling, afkeer en zelfs depressie. Neem dit inzicht met je mee: “Forget the mistake remember the lesson“. Een aantal stappen die je kunnen helpen om uit dat faalgevoel te komen:

  1. Zie je actie onder ogen, wees eerlijk, verwerk het en geef het een plaatsje.
  2. Wat zou je tegen een goede vriend of vriendin zou zeggen als die persoon in dezelfde situatie zit, zoals jij nu zit. Vaak ben je voor een ander veel liever en denk je ook veel realistischer.
  3. Besef dat mislukkingen bij het leven horen. Het leven is simpelweg vallen en opstaan. Niemand is specialist in het leven.
  4. Durf te falen! Probeer van de ‘mislukking’ een kans te maken.
  5. Omarm de nodige feedback die je krijgt en leer hoe het de volgende keer beter kan.
  6. Leer leven met je impercte zelf.
  7. Denk in termen, wat gaat goed en wat kan beter.

Fouten maken is onvermijdelijk, het hoort bij het leven. Het leven is een constante les. Morgen is er weer een dag, al voelt het op het moment zelf niet zo. Zelf ben ik ook een leerling des levens al vanaf 1970. Hijs het glas op omgaan met falen! Waardeer je fout! Een grote stap naar verbetering! Waarom moet je jezelf niet via andermans ogen beoordelen? Wat is faalangst? Wat is face your fear twice training? Waarom is zelfbeheersing belangrijk? Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? Wat houdt doorzettingsvermogen in? Is mijn mindset bepalend voor mijn sportprestaties? Kan ik mijn kwetsbaarheid omzetten in kracht?