Wanneer je gewichtheffen, powerliften, gymnastiek, atletiek en strongman combineert krijg je crossfit. Crossfit valt als trainingsvorm onder fitness, maar gaat veel verder dan alleen vet verbranden of spiermassa opbouwen. Gedurende een crossfit training worden er op een hoge intensiteit, functionele bewegingen op een gevarieerde manier uitgevoerd. De filosofie achter Crossfit is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden. Oefeningen die worden gedaan tijdens een training hebben vrijwel altijd te maken met natuurlijke lichaamsbewegingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimmen, tillen, duwen, trekken, stoten, springen en rennen. Hiervoor worden voorwerpen als barbells, dumbbells en kettlebells, maar ook items als tractorbanden, zandzakken en touwen gebruikt Een training bestaat ten eerste uit een warming-up. Vervolgens krijg je een stukje technische vaardigheden. Hier worden de crossfit bewegingen uitgelegd en geoefend zodat je alles goed en veilig uit kunt voeren om blessures te voorkomen. Na het technische gedeelte volgt vaak een intensieve training van 10 à 20 minuten. Dit wordt de “workout of the day” (WOD) genoemd. Om er een competitie-element aan te koppelen worden vaak de resultaten en tijdens van de WOD op een bord bijgehouden zodat iedereen die komt trainen kan proberen het record te verbreken. Elke training is anders, waardoor je steeds wordt uitgedaagd en je alle spieren gebruikt. Als je de work-outs exact kunt uivoeren zoals ze beschreven zijn, dan wordt dat omschreven als Rx’ed. Rx’ed is de Engelse medische term voor as prescribed dat in het Nederlands ‘zoals voorgeschreven’ betekent. Op die manier geeft een arts doseringsadvies voor medicijnen. Binnen CrossFit geeft de coach op deze manier advies over de beoogde intensiteit van de work-out. ndien je daarvan afwijkt – normaal gesproken om de work-out lichter te maken – dan wordt dat scaling genoemd. Dit kun je het beste vertalen als ‘aanpassing’ op verschillende prestatieniveau’s. Een aangepaste WOD noemen we ook wel MOD (afgeleid van ‘modified WOD’). Ook hier geldt: liever een eenvoudige beweging technisch correct herhalen dan jezelf foute bewegingspatronen eigen maken en het lichaam niet fysiologisch belasten en zo het risico op een blessure verhogen! Wat is een circuittraining? Wat betekent samen afzien? Wat is een Mud Masters Obstacle Run? Wat is Bootcamp? Wat is door de pijn heen gaan? Wat is HIIT training? Wat is uithoudingsvermogen? Is stamina hetzelfde als endurance? Wat is de betekenis van helemaal losgaan?