De deadlift is één van de meest bekende en meest gebruikte oefening als het om krachttraining gaat. De uitspraak van strongman Jón Páll Sigmarsson: “There is no point in being alive if you cannot do the deadlift”. De deadlift is één van de beste oefeningen om snel spiermassa aan te zetten. Het is namelijk een compound oefening. Dit houdt in dat het meerdere spiergroepen activeert in plaats van geconcentreerd is op één specifieke spiergroep. De deadlift is een complexe oefening die de inspanning van verschillende spieren vraagt, waardoor het lastig kan zijn om hier een goede balans in te vinden. Til je te veel uit je rug, dan loop je snel een rugblessure op. Til je teveel uit je armen, dan zal de oefening weinig resultaat opleveren. Tijdens een deadlift til je een stang (met gewichten) op van de grond tot aan je bekken. Je start in een gehurkte positie en tilt door je benen en onderrug. De benaming ‘Deadlift’ komt uit het Engels en betekent letterlijk het optillen van loos gewicht. Deze oefening simuleert dan ook de beweging die men maakt wanneer men een krat of doos van de grond tilt. De deadlift kan worden uitgevoerd met enkel een lichte stang, of op hoog gewicht. Juist om die reden wordt deze oefening aangeraden op ieder niveau. De deadlift bestaat in veel verschillende variaties. De conventional deadlift, de Romanian deadlift, de stiff leg deadlift, de Sumo deadlift en de single leg deadlift. Wanneer je de oefening goed uitvoert heeft het hele lichaam er profijt van. Deadlifts zijn namelijk erg goed voor je metabolisme en weten vet om te zetten in energie. Deadlifts zijn dus erg goed voor het aanjagen van de vetverbranding door je lichaam. Door de grote inspanning die je lichaam moet verrichten tijdens het deadliften, zal je veel meer zuurstof hebben tijdens de herstelperiode. Doordat je veel meer zuurstof kunt opnemen, wordt ook de snelheid van je stofwisseling tijdelijk drastisch verhoogd. In tegenstelling tot wat veel beginnende bodybuilders en sporters denken is een deadlift echt een full body workout. Daarnaast werkt het enorm motiverend omdat je snel stappen kunt maken met deadliften zodra je de basistechniek onder de knie hebt. Ook de Romanian deadlift is een variant op de reguliere deadlift. Het verschil met de reguliere deadlift en de Sumo-deadlift is dat je bij de Romanian deadlift geen beweging in je benen maakt. Vandaar dat deze uitvoering ook wel de Stiff-legged Deadlift wordt genoemd. Van begin tot eind houd je de knieën licht gebogen.