Een load carry is eenvoudig het van A naar B verplaatsen van een gewicht. Deze fysieke en mentale beproeving vraagt het uiterste van je doorzettingsvermogen. Allerlei materialen, zoals boomstammen, zandzakken, jerrycans en autobanden, worden wel 2 à 3 uur lang meegesleept tijdens deze vorm van allround fitnesstraining. Loaded carries zijn in feite een combinatie van cardio en krachttraining. Op welke van deze twee aspecten je de nadruk legt, is afhankelijk van de gewichten die je hanteert, de afstand waarover je het object verplaatst en de tijd waarin je dat doet. De farmer’s walk is ongetwijfeld de bekendste loaded carry en een terugkerend onderdeel in strongmanwedstrijden. Je hebt de farmer’s walk, suitcase carry, rack carry, bear hug carry, overhead carry, shoulder carry, rucking, goblet carry en de zercher carry. In feite is het ‘gewoon’ het zwaarder maken van een van de meest alledaagse activiteiten: lopen. Je kunt loaded carries gebruiken voor praktisch elk trainingsdoeleinde: krachttoename, spiergroei, grijpkracht, vetverlies, verbetering bovenrug, je kernspieren of een betere overall conditie. Praktische voordelen van de loaded carry zijn dat ze betrekkelijk eenvoudig zijn en tijdsbesparend. Je traint er immers al je spieren tegelijkertijd mee. Je hoeft er bovendien niet voor naar de sportschool.