Veel sporters zweren bij rekoefeningen voor een betere prestatie: een omstreden onderwerp. Ook zou rekken het risico op blessures verminderen. Vaak zijn de meningen omtrent rekken en strekken bij het sporten sterk verdeeld. Sporters rekken meestal tijdens of na de warming-up. Veel misverstanden ontstaan om dat de effecten van rekken en warming-up op een hoop worden gegooid. Dan nog de vraag: Wat is beter, statisch of dynamisch rekken? Er zijn nog twee andere manieren van rekken, Ballistisch rekken, snel verend, en PNF-rekken (Proprioceptieve Neuromusculaire Facilitatie), spier kort spannen- ontspannen- stretchen. Deze zijn voor ons te ‘specialistisch’, laten we verder onbesproken. Wat er wel gebeurt, is dat de pijngrens bij het rekken wordt verlegd. Hoe vaker je rekt, hoe minder pijn je zult ervaren. Rekken zorgt daarmee voor een betere beweeglijkheid, wat voordelig kan zijn tijdens het sporten. Let wel op! Rek op een kalme, geconcentreerde manier. Als een rekoefening pijn veroorzaakt, meer dan alleen dat typische ongemakkelijke gevoel dat gepaard gaat met rekken, dan is er waarschijnlijk sprake van onderliggende problemen en raadpleeg een fysiotherapeut of sportarts. Je kunt die problemen verergeren als je gewoon doorgaat met rekken. In feite kan het rekken zelfs leiden tot het in stand houden van het probleem: de spierspanning neemt niet af. Wees dus wijs en denk niet dat je in de training meer risico’s kunt nemen, omdat je ervoor een aantal rekoefeningen hebt gedaan. Als je tijdens of na het sporten iets ongebruikelijks voelt, zoals pijntjes die je nooit eerder voelde, ga dan naar de fysiotherapeut en vertrouw er niet op dat je rekoefeningen je behoeden voor serieuze problemen.