Je gewone fiets inruilen voor een elektrisch exemplaar? Elektrische fietsen, oftewel e-bikes, zijn tegenwoordig zeer populair en niet alleen bij ouderen of mensen met een fysieke beperking. Geholpen worden tijdens het elektrische fietsen door trapondersteuning? Elektrisch fietsen is iets minder intensief (lees: matig intensieve activiteit) dan fietsen zonder ondersteuning aan een gemiddeld tempo. Je kunt het eigenlijk ook geen fietsen meer noemen zoals je op een normale fiets doet. Je hoort om je heen van de old school analoge sporters dat elektrisch fietsen vals spelen is, dat het voor de echte slapjanussen is en voor de nepsporters. Tsja, vul zelf maar in. Wel of niet voor de nepsporters, het aantal gebruikers en de populariteit groeit, maar ook het aantal nieuwe verkeersslachtoffers groeit mee met forse schades als gevolg. Meer fietsdrukte en deze drukte heeft gevolgen en er wordt meer dan ooit gebotst en gevallen. Maar het is ook logisch dat snellere fietsers, die minder snel kunnen stoppen, meer bij ongevallen betrokken raken. Het aantal fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen is het afgelopen jaar fors gestegen en dat is natuurlijk op geen enkele manier raar. De fietsveiligheid is door het stijgend aandeel van de elektrische fiets flink omlaag gegaan. Je hoort ook om je heen dat het wordt toegejuigd dat de jeugd elektrisch gaat fietsen. Wij juigen dit zelf helemaal niet toe, want één van de grote problemen van deze tijd zijn te weinig bewegen en een ongezonde levensstijl met meer aandoeningen. Dan hebben wij als vraag, hoe je nu kunt roepen dat iets als elektrisch fietsen geweldig is, terwijl de vitaliteit van de mens in de breedt achteruit gaat. Tsja… hypes en modeproducten… Helaas kunnen wij uit eigen praktijkervaring melden dat wij tijdens een skeelerrit een botsing hebben gehad met een mevrouw die haar elektrische fiets niet onder controle had tijdens het naderen van een gelijkwaardige kruising. Mijn leerling en ik kwamen op het kruispunt af bij Strand Nesselande te Rotterdam en wij belden preventief van te voren. Deze mevrouw had 100,00% zeker moeten stoppen en wij kwamen van rechts. Veiligheid is tijdens onze trainingen in welke sport dan ook van zeer groot belang. De mevrouw kwam ten val na ons te hebben geraakt. Deze mevrouw stond volstrekt in haar ongelijk, maar begon gelijk te schelden, te tieren en te schreeuwen, dat onze schuld was. Ze had haar fiets niet onder controle, haar emoties niet onder controle en had meteen invloed op haar fatsoensnormen. Ze was op geen enkele manier voorzien van beschermingsmiddelen en was gezien haar rijstijl wel noodzakelijk. Een voorbeeld van een schrijnende situatie die vaker voorkomt als we de statistieken zo bekijken. Wellicht eens goed om een elektrisch fietsrijbewijs met een bijbehorende cursus valtechnieken (lees: fearless falling) te overwegen. Wellicht ook de moeite waard om een cursus verkeersinzicht, verkeersveiligheid, zelfbeheersing & fatsoensnormen hierbij te integreren. De noodzaak voor een betere en veilige fietsinfrastructuur wordt steeds groter. Maar nog maar niet te spreken over de solo-ongevallen met elektrische fietsers. Dat zijn dus elektrische fietsers die zwaar ten val komen zonder aanrijding. Maar ook een andere keerzijde van dit populaire product komen er ook steeds meer problemen omtrent de fietsaccu’s, tegenvallende prestaties en kortere levensduur. De consumenten schrikken nog steeds van de hoge kostprijs van zo’n accu. Nog maar niet te spreken wat dit voor een lelijke impact en naheffing gaat hebben op onze natuur. De elektrische fiets… wat eerst een oplossing leek, wordt steeds meer een naar maatschappelijk probleem. Is elektrisch fietsen ook sporten? Is een e-bike slecht voor mijn conditie? Hoe komt het dat jongeren minder bewegen? Wat zijn de grootste problemen van deze tijd?