Er is sprake van ‘agressie door derden’, als een medewerker of leidinggevende door iemand van buiten de organisatie (de agressor) (non)verbaal of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen, in verband met het werk. De agressor is een agressief persoon die niet werkzaam is bij je organisatie, maar met wie je via je werk wel in contact komt. Bijvoorbeeld een klant, cliënt, patiënt, leerling of hun familie, vrienden en kennissen. Agressie en geweld op de werkvloer is een hardnekkig probleem in onze samenleving en komt in sommige sectoren veel voor. Dagelijks krijgen organisaties met agressie en geweld van externen te maken. Eén op de vier werknemers krijgt te maken met agressie door derden (een cliënt, klant, patiënt, leerling, of hun familie en vrienden, of iemand anders van buiten de organisatie etc.). Agressie door derden kan ernstige gevolgen hebben. Dit kan resulteren in werkgevers en werknemers die niet meer met plezier naar het werk gaan. Wat vervolgens weer kan leiden tot ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid, toename personeelsverloop, kosten voor afhandeling incidenten (onderzoek, registratie, aangifte etc.), imagoschade en lagere kwaliteit van dienstverlening. Zorg in ieder geval dat er aandaacht is voor de organisatie van het werk en de werkprocessen. Zorg dat de kwaliteit van het product en of dienstverlening op orde is en zorg voor een goede klachtenregeling. Welke vormen van agressie zijn er? Wat is psychopathologische agressie? Wat is agressie door derden? Wat is straatagressie? Wat is doelgerichte of instrumentele agressie? Wat is frustratieagressie? Is agressie ook communicatie? Is agressie een emotie? Wat is de relatie tussen agressiebeheersing en weerbaarheid? Is verhaal halen met persoonlijke knokploeg een wijs besluit? Wat betekent verhuftering? Hoe komt het dat de verharding in onze samenleving toeneemt?