Modeziekten zijn onuitroeibare facts of life. Het woord ‘modeziekte’ suggereert dat er sprake is van modetrends in de medische wereld. Ze komen en gaan. Maar in onze tijd met de vele mogelijkheden van internet kunnen mensen zomaar ziekten vinden die (on)terecht bij hun specifieke klachten passen en waarvoor ze erkenning willen. Bovendien gaat het vaak om nogal algemene symptomen die ook bij andere mensen voorkomen en voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Er bestaat doorgaans geen overeenstemming over wat die ziekte precies is. Daarnaast zijn modeziekten tijdgebonden. Ze zijn interessant voor veel mensen vanwege een tijdelijke, grote belangstelling in de media. Men leest erover, en herkent zichzelf. Maar juist in die ‘herkenning’ schuilt gevaar. Men holt naar de dokter omdat er in een of ander tijdschrift een verhaal staat over een ‘ziekte’, of omdat er op televisie aandacht voor was, en betrekt de symptomen op zichzelf. Maar modeziekten verdwijnen na verloop van jaren weer uit de belangstelling, waarna je er nauwelijks nog iemand over hoort. Om plaats te maken voor nieuwe, andere modeziekten. Modeziekten hebben een interessante geschiedenis en zijn van alle tijden. Ook het ‘ufo-effect’ is hierin niet uit te sluiten: als vijf mensen zeggen dat ze een ufo gezien hebben, is er een grote kans dat tien andere mensen claimen dat ze die ufo ook gezien hebben. Zo werkt dat doorgaans met alle (sociale)media-aandacht van vandaag de dag. Weet je nog? RSI? Wat zijn de grootste problemen van deze tijd?