Nuchter sporten (sporten op een lege maag) is altijd wel een hete aardappel van een pittige discussie. De ene roept als je dus beweegt of traint op nuchtere maag dat je lichaam efficiënter wordt in het omzetten van vet in lichaamsenergie. De ander roept weer dat je geen maximale prestaties moet verwachten als je met een lege maag gaat trainen en dat je flauw kunt vallen. Ons advies uit de praktijk is dat je het beste één tot anderhalf uur voordat je wilt gaat beginnen aan je workout. Dan hangt het er helemaal vanaf wat jouw specifieke workout gaat zijn op dat moment, de intensiteit en ook hoe lang of hoe kort je workout gaat zijn. Zorg dat je iets passends en voedingsrijk eet wat aansluit bij hetgeen wat je gaat verbruiken. Bekijk ook tijdens je workout hoe je je voelt, gaat alles nog goed, drink je voldoende of sta je te tollen. Gebruik vooral je gezonde boeren verstand en luister naar je lichaam. Eten en sport, waarom plannen? Waarom heb ik na het sporten een onstilbare trek in eten? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Van welke eten krijg je energie? Waarom is gezond eten zo moeilijk? Wat brengt gezond eten niet? Wat is duurzaam eten? Wat is functioneel eten? Wanneer sla je door met gezond eten? Kan ik ook te weinig eten? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Hoe belangrijk is voeding rondom de krachttraining?