Qi staat voor het Chinese concept van levensenergie; Gong betekent zoveel als “de kunst” of “vaardigheid”. Qigong kun je dus vertalen als “het beheersen van en werken met levensenergie”. Taiji (Tai Chi), Qigong (Chi Kung) zijn Chinese oefenmethoden. Taji is voor oorsprong een martiale kunst. Tegenwoordig wordt het vooral behoefend als een oefenvorm voor het versterken van de gezondheid en als meditatie in beweging. Als je aan de slag gaat met de rustige en vloeiende bewegingen van Qigong, voel wat het met je doet en hoeveel energie het je oplevert. Het verhoogt je immuniteit, verbetert je vitaliteit, je gezondheid en brengt rust en ontspanning. Qigong is voor elke leeftijd. Je gunt je lichaam de weldaad om energie in je lijf te voelen stromen en gezond te blijven. Qigong verlaagt stress, verbetert de emotionele staat waardoor men zich meer onder alle omstandigheden in zijn of haar kracht voelt staan en het stimuleert de hersenen. Het beheersen van de bewegingen van de ruggengraat is dan ook een belangrijk doel in de beoefening van Qigong. Je versterkt je spieren, je wordt soepeler en je leert naar je lichaam luisteren. Moet je getraind zijn ? Absoluut niet, het is de bedoeling om juist zo min mogelijk spierkracht te gebruiken bij de rustige bewegingen. Het niveau is niet belangrijk, je instelling wel. Wat is het verschil tussen Tai Chi en Qigong? Kan ik mijn zelfbeheersing vergroten? Wat is Wuji stance? Wat zijn balans- en coördinatieoefeningen? Bekijk hier onze pagina Urban Soft Qigong. Maar bekijk hier ook zeker naar onze pagina The lost art of balancing.