Het is de nachtmerrie van elke ouder: je kind komt huilend uit school omdat hij of zij niet mocht meespelen of is uitgescholden. Als een kind gepest wordt zal het kind het eerst proberen te ontlopen, dit zal steeds in een ergere vorm voorkomen. Als dit een enkele keer gebeurt, is dat al heel verdrietig. Maar wat als dit voor een langere periode elke dag gebeurt? Pesten heeft grote gevolgen. Slachtoffers gaan zichzelf door het pesten minder leuk vinden, vertrouwen hun leeftijdsgenoten niet en zijn bang om naar school te gaan. Die gevoelens kunnen leiden tot verder isolement, diepere depressie en nog meer pestgedrag uitlokken. Het leren wordt dan bemoeilijkt en de schoolresultaten kunnen kelderen. Voor de meeste kinderen is pesten vooral een manier om meer (sociale) status en aanzien in een groep te verkrijgen. Ook kan pesten kan een manier zijn voor kinderen om te experimenteren met sociale vaardigheden en te testen welke gedrag wel en niet acceptabel is. Er is een verschil tussen plagen en pesten. Bij plagen wordt er een geintje gemaakt, waarbij ook degene die geplaagd wordt weet dat het grappig bedoeld is. Denk maar aan een 1-april grap waar de geplaagde zelf ook om kan lachen. Dit is meestal ook eenmalig. Maar bij pesten is het altijd hetzelfde kind dat gepest wordt en de pesters willen hem of haar expres kleineren en een slecht gevoel geven. Er is geen gelijkwaardigheid meer, de pester staat boven het gepeste kind. Hoe is het vandaag de dag gesteld met pesten? Is er verschil tussen weerbaarheid en zelfverdediging? Wat verstaan we onder grensoverschrijdend gedrag? Vechtsport als therapie: wat is dat? Wat is een anti-pestprotocol? Kun je werken aan je zelfvertrouwen door een weerbaarheidstraining? Wat is een VCP? Wat betekent bedreigen? Kan ik online pestkoppen bestrijden?