De VertrouwensContactPersoon (VCP) is het eerste aanspreekpunt en vertrouwenspersoon voor wie een vraag, opmerking, klacht of andere boodschap heeft in verband met grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten of discriminatie, en lichamelijke en seksuele integriteit. Een VCP biedt een luisterend oor en is een ‘zorgzame wegwijzer’. Als het nodig en gewenst is, kan de VCP iemand gericht en gepast begeleiden naar hulpverlening of samen bepalen wat de vervolgstappen worden. De vertrouwenscontactpersoon is er ook voor vragen die kunnen spelen vóór dat er problemen zijn. Je kunt terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Wat is een API? Kan ik als werkgever maatregelen treffen om mijn medewerkers tegen agressie en geweld te beschermen? Wat is een agressiecoach? Wat is een agressieprotocol? Wat is een ordegesprek? Wat verstaan we onder grensoverschrijdend gedrag? Wat is een anti-pestprotocol? Wat is sociale veiligheid?