Er is niets nieuws aan health koude training (koudwater of ijstherapie). Je ziet tegenwoordig een heropleving met als populaire draagvlakken lifestyle coaching, mindfulness, ademhalingsoefeningen en meditatie. Je hersenen en je lichaam conditioneren om onderdompeling in koud water te accepteren, te verdragen en te omarmen kan een enorme uitdaging zijn. Cold water icing (Cold Water Therapy CWT) wordt al honderden jaren in veel verschillende culturen toegepast. Onderdompeling in ijskoud water activeert de natuurlijke genezende krachten van het lichaam die de symptomen van veel medische aandoeningen kunnen verlichten en een gevoel van gezondheid en welzijn kunnen bevorderen. Dit komt in vele vormen. Denk aan koude douches, een duik in onverwarmde schoorwal, ijsbaden of zelfs koude kamers. Als het regelmatig wordt beoefend, kan onderdompeling in koud water zelfs langdurige veranderingen teweegbrengen in het immuunsysteem, het lymfestelsel, de bloedsomloop en het spijsverteringsstelsel van uw lichaam. Dit kan de algehele kwaliteit van uw leven verbeteren. Het beste van alles is dat het helemaal gratis is. Let wel op! Gebruik cold water icing niet als een algemene pijnbeheersingstechniek. Als je vermoedt dat je een blessure hebt, moet je een arts ernaar laten kijken voordat je verder gaat met je training. De pijn verdoven in plaats van de blessure aan te pakken, kan de blessure erger maken. Bekijk hier mijn eigen -11 graden celcius sneeuw challenge in alleen mijn sportbroekje. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn. Wat is Cryotherapie en wat kun je ermee behandelen?