Waarom helpt het niet om tegen iemand te zeggen ‘doe eens rustig!’?

Waarom helpt het niet om tegen iemand te zeggen ‘doe eens rustig!’?

26 november 2023 0

‘Doe eens rustig!’ is een typische zinnetje die je vaak hoort roepen. Van een handhaver die iemand staande heeft gehouden, personen die in een discussie of ruzie met elkaar hebben of ouders die je dit tegen hun kinderen hoort roepen.

Wat mij betreft is dit geen assertieve reactie en zelden hebben dit soort zinnen het gewenste effect. Herhaaldelijk dit tegen een persoon tegenover je te zeggen dat hij of zij moet kalmeren is niet alleen minachtend. In wezen vertel die persoon ook dat hij of zij geen toestemming heeft om boos te worden. Denk maar eens terug aan de laatste keer dat iemand tegen je zei dat je moest “kalmeren” terwijl je boos was. Je voelde je er niet echt beter door, toch? Of iemand die die dit tegen je zegt, terwijl je juist kalm bent. Hoe voelde dat? Precies dat, je voelde je niet gehoord en werd er alleen maar geirriteerder en gefrustreerder door.

Personen die bot of aanvallend communiceren, te kort door de bocht of te kritisch overkomen, roepen veel weerstand op bij hun gesprekspartners.

Achter elk gedrag schuilt emotie en behoefte. Of het nu goed of slecht bedoeld is, het komt nogal afwijzend over en zorgt ervoor dat het gesprek niet op een goede manier wordt afgerond. Door te vertellen dat je gesprekspartner rustig moet doen of zijn, krijgt hij/zij niet de kans om uit te leggen wat er nu echt aan de hand is of waarom hij/zij zo van streek is. ‘Doe eens rustig!’ roepen zal niet gaan werken, omdat de ander dat simpelweg als aanval beschouwt. De mens heeft al snel de neiging om elkaar verwijten te maken over het gedrag in plaats van zich te richten op de achterliggende behoefte.

Dé manier om slimmer met je gesprekspartner te leren omgaan is om vragen te stellen. Een zinvollere vraag kan zijn te vragen wat eraan de hand is of waarom dit je gesprekspartner zo van streek maakt, omdat je hem of haar graag wil begrijpen. Een ander voorbeeld kan zijn ‘Laten WE het opnieuw proberen’. Als eerdere pogingen om te communiceren mislukken, kan het nooit kwaad om het opnieuw te proberen. Dat klinkt heel eenvoudig, maar je zult zien dat het de ander aanzet tot ander gedrag omdat het in zijn behoefte wordt gezien en gehoord.

Breekt het patroon waarin de ander verwacht dat je vol tegen hem of haar in zult gaan. Je doet bijna het tegenovergestelde, wat hem of haar verrast. Meer tactvol communiceren kan helpen hetzelfde te zeggen zonder dat je mensen tegen je in het harnas jaagt.

Wat moet je niet zeggen tegen iemand die boos is? Wat betekent verhuftering? Wat is reparatiereflex? Wat zijn primaire reflexen? Wat zijn universele basisemoties? Wat betekent hoog in je emotie zitten? Is agressie een emotie? Heb je invloed op je eigen mindset? Wat vertelt lichaamstaal? Waarom helpt huilen niet? Wat is lijden in stilte? Wat is de oorzaak van ergens te snel agressief op reageren? Wat betekent door het lint gaan? Wat is ergens mee moeten dealen? Wat is zelfcontrole? Wat is een adaptieve mindset? Verdoen we onze tijd met overal wat van te vinden? Wat te doen met de opgekropte frustraties? Wat is primair gedrag?

Klik hier voor ons
This is default text for notification bar