Wat is het nut van huilen?
We doen het dan ook allemaal weleens, de een vaker dan de ander. Huilen, snotteren en krijsen. Huilen is een vorm van zelfexpressie. Huilen is iets wat alleen mensen doen en waar we het eigenlijk maar weinig over hebben. Wij mensen zijn de enige dieren waarbij tranen loskomen wanneer we een bepaalde emotie ervaren. Zoogdieren en sommige vogelsoorten ook geluiden maken als ze van streek zijn, denk aan janken of piepen. Tot nu toe is er nog nooit een dier ontdekt dat ook moet huilen met tranen.
Tranen komen niet alleen voor bij verdriet, ook bij blijdschap en boosheid. Wanneer je erg gestrest bent, draaien je traanbuizen trouwens ook overuren. Zo komt het dus dat je in een gestreste periode net wat eerder moet janken dan anders. De mens heeft drie soorten tranen:
- Basale tranen: bij elke oogknippering als een film over je oog gelegd. Basale tranen houden het oog vochtig, ze beschermen en voeden je oog;
- Reflextranen: deze worden geproduceerd om je ogen te reinigen en om het oog te beschermen tegen irriterende stoffen zoals stof;
- Emotionele tranen: de functie van emotioneel huilen is als een teken van onmacht (een signaal van hulpeloosheid).
Alle drie de soorten tranen zijn qua substantie vergelijkbaar: ze zijn voornamelijk gemaakt zijn van water, oliën, slijm, antibacteriële eiwitten en elektrolyten
Huilen zou belangrijk zijn voor de mens en ook gezond. Je zou je af kunnen vragen aarom mensen wel huilen en dieren niet. Anyway, huilen zorgt namelijk dat je even helemaal kan ontladen en het zorgt ook nog eens voor ontspanning. Als je jezelf toestaat om te huilen, geef je je lichaam de kans om zich te ontdoen van alle opgekropte emoties. In plaats van dat je je verdriet weg eet door te gaan emo-eten.Bij huilen komen er ‘endorfinen’ vrij. Dat zijn hormonen die ervoor zorgen dat de pijn in je hoofd iets verzacht. Huilen is dus een soort psychische pijnstiller en geef je jezelf als het ware een knuffel. Huilen zou moeten opluchten, je troosten en door te huilen krijg je sociale steun. Tranen hebben een signaalfunctie. Anderen worden ertoe aangezet met empathie te reageren en steun en troost te bieden. Dat is weer van belang voor de sociale cohesie.
Je zou je kunnen afvragen… als huilen zo supergezond is… waarom rennen we dan massaal naar een mental coach, lifecoach, life of coping skills trainer, therapeut of yogaschool om er vanaf te komen… van onze negatieve emoties, angsten, stress & gepieker?
Een realitycheck die wij willen meegeven… het lucht niet altijd op! Je moet goed in je vel zitten om opluchting te ervaren. Personen met psychiatrische stoornissen (mentale ziektes) huilen over het algemeen vaker, maar voelen zich daarna vooral niet beter.
Waarom kan ik niet huilen? Waarom schamen we ons om te huilen? Waarom mag een man niet huilen? Wie huilen er meer? Vrouwen of mannen? Waarom helpt huilen niet? Kan ik mijn zenuwstelsel kalmeren via mijn stem? Wat is het verschil tussen gevoelens en emoties? Hoe kan ik mijn zenuwstelsel ontladen? Hoe kun je een pijnlijke situatie achter je laten? Wat betekent leren uitspreken wat je dwarszit? Wat is de cirkel van invloed? Wat betekent als iets onder je huid kruipt? Zijn ontlading en ontspanning niet hetzelfde? Wat is een jankerd? Wat betekent mind-body connection? Wat zijn onzichtbare littekens? Wat zijn buitensporige psychiatrische stoornissen? Wat betekent regressie in de psychologie? Wat is zelfverwondend gedrag? Wat betekent emotionele disbalans? Wat doe je als je helemaal vastzit in intense pijn? Wat is emo-eten? Wat is levenskunst? Wat doet een life coach?