Bekijk hier onze mindset “Behandel je voeten altijd goed. Gezonde voeten zijn blije voeten“. Barefoot training (blootvoets lopen) is trainen zonder schoeisel of zeer minimaal materiaal dat de voeten omsluit. De voeten zijn verantwoordelijk voor het overbrengen van het lichaamsgewicht om het hele lichaam vooruit te stuwen. Voeten hebben duizenden zenuwuiteinden die je niet alleen helpen de vloer te voelen, maar ook signalen naar het lichaam sturen om je te helpen je bewegingen beter te begrijpen. Dempende schoenen blokkeren deze vloer-tot-voet verbinding. Wat zijn fivefingers barefoot shoes? Biomechanisch gezien betekent trainen met je blote voeten op de grond ook dat je beter kunt activeren via je bilspieren en core. Regelmatig op blote voeten lopen is goed voor je houding. Dit zorgt er namelijk voor dat de spieren, pezen en gewrichten in je voeten, enkels en kuiten sterker worden, wat weer resulteert in een stabiele houding. De meeste schoenen doen onze voeten en ons lichaam helemaal geen plezier en maken onze voeten inherent afhankelijk van hen voor hun evenwicht. Als je op schoenen loopt, worden niet alle spieren in je voet gebruikt en na verloop van tijd worden de ongebruikte spieren lui en stijf. Door te lopen op blote voeten worden alle spieren gebruikt en getraind. Ook bijvoorbeeld de kuitspieren worden wakker geschud. Op blote voeten lopen heeft vele pluspunten en daar waar mogelijk is het op blote voeten lopen dus een aanrader. Doe het uiteraard wel doordacht, overdrijf niet en neem er de tijd voor als je er aan begint. Bekijk hier een aantal oefeningen gericht op de voeten en de enkels. Over het algemeen worden onze voeten zwak door jarenlange kunstmatige ondersteuning van schoenen. Door de kracht en mobilisatie van voet en enkel te verbeteren, ben je goed voorbereid om succesvol te zijn in blootsvoets trainen. Alles is met alles verbonden: flexibel; sterke voeten zullen bijdragen aan een optimale heupfunctie en mobiliteit en uiteindelijk aan het algehele welzijn. Je voetspieren sterker maken door voetentraining en enkel training. De natuur wilde dat we ons op blote voeten bewegen; hoe meer fysieke activiteiten u op deze manier kunt doen, hoe beter uw voeten en enkels zijn voorbereid op die activiteiten en het leven in het algemeen. Het kost tijd en wees geduldig.