Er zijn van die momenten dat je even geen zin of tijd om te gaan sporten. Of heb je last van een griep of blessure waardoor je gas terug moet nemen. Geen paniek, een periode waarin je minder sport hoeft niet direct problemen op te leveren. Okay goed nieuws! Nu weet je, je conditie is niet zomaar ineens verdwenen. Conditie bestaat uit twee onderdelen: uithoudingsvermogen en spierkracht. Getrainde sporters zijn na vier weken niksen bijvoorbeeld nog net zo sterk als in de periode dat ze regelmatig sportten. Pas na acht tot twaalf weken is er een achteruitgang te zien. Je spierkracht daalt in die tijd met zeven tot twaalf procent. Dit geldt voor zowel fanatieke als voor minder fanatieke sporters. Wanneer je stopt met sporten, krijgt je lichaam geen trainingsprikkels meer en dat zorgt voor veranderingen in je lichaam. Hoe snel je conditie afneemt, hangt af van de situatie. Wanneer je plat op bed ligt, verloopt het afbreekproces van je spieren vanzelfsprekend sneller dan wanneer je in beweging blijft. Met totale bedrust zal je spiervermogen na een week al afnemen, terwijl dit met minimale beweging zoals wandelen tot twee weken duurt. Je algehele conditie daalt het snelst in de eerste maand ‘niks doen’. Waar je als (fanatieke) sporter na een periode van rust ook rekening mee moet houden, is de impact van het sporten op je lichaam. Het is verstandig om je trainingen rustig op te bouwen, zodat je spieren en gewrichten weer kunnen wennen aan de belasting. Een keer echt goed rusten is voor je lijf. Als je het afgelopen jaar alleen maar keihard hebt lopen stampen dan kan een paar dagen niet sporten zelfs zorgen voor een verbetering van je prestaties. Je geeft je lichaam eindelijk de tijd om de beschadigde spieren en je centrale zenuwstelsel weer volledig te repareren en herstellen. Maar voor iedereen geldt: “Stop talking & start doing”. Hoe bouw ik snel mijn conditie weer op? Hoe kan ik me snel fit voelen? Wat doet sporten met je? Wie of wat is de man met de hamer? Wat brengt gezond eten niet? Waarom is rust nemen belangrijk?