Mobility training is een low intensity training om wendbaarheid, flexibiliteit en stabiliteit van het lichaam te verbeteren. Mobiliteit staat voor flexibiliteit, kracht en coördinatie en dus de bewegingsvrijheid om grote en gecontroleerde bewegingen met je lichaam te maken. Elke sport vraagt een specifieke Range of Motion (ROM) van de spieren en gewrichten. Als spieren en gewrichten niet vrij zonder hinder kunnen bewegen en toch zwaar belast worden is er een vergrote kans op een blessure. ​Daarnaast kan te weinig beweeglijkheid je sportprestatie negatief beïnvloeden omdat je tegen wordt gehouden in het uitoefenen van een goede techniek. Er zijn veel verschillende factoren die de beweeglijkheid beïnvloeden. ​Denk hierbij aan: stijve en stugge spieren, verkleving van bindweefsel, knopen in de spieren (actieve triggerpoints), verkeerd bewegen, verkeerde techniek, compensatiemechanisme van het lichaam, blessures, structurele en functionele houdingsproblemen. De blessures die kunnen ontstaan bij te weinig mobiliteit zijn: Kuit- en hamstringblessures (zweepslag); Liesblessures, Overbelasting van schouder en bovenrug, Bewegingsbeperking in pols en enkelVerkleving in het bindweefsel, Knopen in de spieren (triggerpoints) en Peesaandoeningen (achillespees). Wat is een Movement Explorer? Wat is holistisch sporten? Wat is de ROM Range of Motion? Wat wordt bedoeld met anatomie?