Wie kent niet de squat-oefening? Maar waarom is de squat eigenlijk zo goed Zitten in een squat positie is een van de meest natuurlijke bewegingen (primal movement) voor je lichaam. De gewrichten en spieren die je nodig hebt om te hurken -je heupen, knieën, enkels, buikspieren en bilspieren- gebruik je tijdens vrijwel elke sport. Er is geen enkele oefening die zo veel doet voor je lichaam, die zo simpel is in uitvoering en waar je zo veel mee kan variëren. Wanneer deze spieren sterk en functioneel zijn, loop je minder kans geblesseerd te raken. Zet je voeten net iets breder dan heupbreedte, de tenen iets naar buiten wijzend. De armen zijn gebogen en gekruist voor de borst, de handen tegen de borst gedrukt voor de balans. Begin de beweging door je heupen naar achteren te duwen en buig vervolgens de knieën om zo ver mogelijk naar beneden te zakken, alsof je op een onzichtbare kruk gaat zitten. Je rug blijft recht, je gewicht drukt grotendeels op je hielen. Kom terug omhoog naar de startpositie vooral door de inzet van je bilspieren. De squat oefening wordt vaak gebruikt voor personen met rug- en knieklachten. Als je niet goed kunt hurken, zijn je gewrichten waarschijnlijk te stijf en je spieren te gespannen. Hierdoor verlies je het vermogen om goed te bewegen, wat weer invloed heeft op je knieën en rug. Er zijn verschillende varianten van de squat. Als je er geen ervaring mee hebt, dan kun je het beste beginnen met squats waarbij je alleen je lichaamsgewicht gebruikt. Zo kun je de beweging perfectioneren voordat je met gewichten gaat werken.